Korupcija (lot. corruptio – „gadinimas“, „papirkimas“) yra suvokiama kaip bet koks valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens elgesys, piktnaudžiavimas patikėta galia siekiant asmeninės naudos.

Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos – kyšininkavimas, prekyba poveikiu, papirkimas, kitos nusikalstamos veikos, jeigu jos padarytos viešojo administravimo sektoriuje arba teikiant viešąsias paslaugas siekiant sau ar kitiems asmenims naudos: piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, piktnaudžiavimas oficialiais įgaliojimais, dokumentų ar matavimo priemonių suklastojimas, sukčiavimas, turto pasisavinimas ar iššvaistymas, tarnybos paslapties atskleidimas, komercinės paslapties atskleidimas, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimas, kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą ar kitos nusikalstamos veikos, kai tokių veikų padarymu siekiama ar reikalaujama kyšio, papirkimo arba nuslėpti ar užmaskuoti kyšininkavimą ar papirkimą.

Svarbu suvokti, kad asmuo, dirbantis valstybės tarnyboje, tarnauja žmonėms ir turi būti visiems vienodai lygus. Kai asmuo, pasinaudodamas pareigomis valstybės tarnyboje ar jam suteiktais įgaliojimais, siekia neteisėtai gauti asmeninės naudos, pažeidžiami valstybės tarnybos principai, pakertamas pasitikėjimas ne tik konkrečia institucija, bet ir visa valstybe.

Duodant kyšį (paperkant) ne tik pažeidžiama nustatyta valdymo tvarka, bet yra pažeidžiamas ir asmenų lygybės prieš įstatymą principas, kadangi šiuo atveju kyšininkas neteisėtai įgyja pranašumą prieš kitus asmenis.

Kyšiu laikoma ne tik pinigų, bet taip pat ir kitų materialinių gėrybių davimas (maisto produktų, gėrimų, meno kūrinių, prabangos prekių, daiktų, dovanų kuponų ir pan.), paslaugų teikimas ar apmokėjimas (vaišės, kvietimai į renginius, pramogų ar poilsio veiklų apmokėjimas, statybos, remonto ar tvarkymo darbų nemokamas atlikimas ir pan.), nuolaidų paslaugoms ar prekėms suteikimas, prekių ar paslaugų pirkimas iš viešąjį administravimą vykdančio asmens ar jam artimo asmens ar įmonės padidinta kaina, galimybės neatlygintinai naudotis įranga, nekilnojamu turtu ar žeme asmeniniams tikslais suteikimas bei kitokie veiksmai, kai dėl einamų pareigų siekiama suteikti asmeninės naudos, kad būtų paveikta viešąjį administravimą vykdančio asmens veikla ar tarpininkaujama ją paveikiant.

Kyšio siūlymas, net jei atsisakoma jį priimti, yra baigtinis nusikaltimas. NMA darbuotojai privalo pranešti apie bet kokį siūlytą kyšį, nepriklausomai, ar siūlymas buvo sėkmingas, įsitikinti, kad pranešimas buvo užregistruotas.

Korupcija kenkia:

ekonomikai (mažina šalies ūkio efektyvumą, iškreipia rinkos konkurencija, gali pablogėti gaminamų prekių ir teikiamų paslaugų kokybė, pasisavinamos valstybės ir Europos Sąjungos lėšos, nesukuriamos darbo vietos, nesumokami mokesčiai, mažesnės biudžeto pajamos, prarandamas verslininkų pasitikėjimas valstybės institucijomis ir pan.);

politiniam-socialiam gyvenimui (atsiranda socialinė įtampa, veikianti šalies ekonomiką ir politinį stabilumą, mažėja piliečių pasitikėjimas valstybe ir demokratija, atsiranda neteisingumo jausmas visuomenėje ir pan.);

valstybiniam valdymui (blogėja viešojo administravimo kokybė, atsiranda neoficiali sprendimų priėmimo sistema, įsivyrauja nepasitikėjimas valstybės institucijomis ir jose dirbančiais žmonėmis, neigiamos nuostatos jų atžvilgiu ir pan.);

tarptautiniams santykiams (mažėja šalies prestižas, prarandama dalis galimų investicijų ir pan.).

Korupcijos prevencija teisės aktuose apibrėžiama kaip korupcijos priežasčių, sąlygų atskleidimas ir šalinimas sudarant bei įgyvendinant atitinkamų priemonių sistemą, taip pat poveikis asmenims, siekiant atgrasinti nuo korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų darymo.

Teisinė atsakomybė

Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 225–230 straipsniai:   

Numato baudžiamąją atsakomybę už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas: kyšininkavimą, papirkimą, piktnaudžiavimą tarnybine padėtimi ir kt. Maksimali galima bausmė numatyta už kyšininkavimą (kai kyšio vertė didesnė nei 250 MGL) – laisvės atėmimas iki aštuonerių metų.

Baudžiamoji atsakomybė numatyta ir kyšio davėjui – maksimali galima bausmė, numatyta už papirkimą, – laisvės atėmimas iki penkerių metų.

Korupcinės nusikalstamos veikos taip pat mažina tiek kyšio davėjo, tiek kyšio ėmėjo socialines galimybes: dėl tokių veikų atlikimo nukenčia socialinė reputacija, taikomi apribojimai dirbti ar verstis tam tikromis veiklomis, kuriose reikalinga nepriekaištinga reputacija, pasireiškia neigiama visuomenės nuomonė tokio asmens atžvilgiu ir pan.

Ką daryti, jei iš Jūsų reikalaujama kyšio?

Jei NMA darbuotojas užsimena apie atlygį už viešojo administravimo veiksmų atlikimą, neatlikimą ar poveikio jų atlikimui padarymą, nepaisant, ar tie veiksmai apima teisėtą, ar neteisėtą veikimą, būtina apie juos pranešti teisėsaugos institucijoms ir NMA.

Informuoti apie kyšio reikalavimą NMA galima pasinaudojant Jei turite informacijos" skiltyje pateiktais kanalais.

Asmenys, savanoriškai pranešę, kad pasiūlė, pažadėjo ar davė kyšį, yra atleidžiami nuo atsakomybės, jeigu kyšio iš jų buvo reikalaujama arba jie buvo provokuojami duoti kyšį.

Atnaujinimo data: 2024-05-30